-give the music back

Rätt lustigt vad mycket fördommar det finns om musik egentligen.
Oftast är det 2 genrer som krockar, hårdrock och hiphop, jazz,opera osv.
Jag vet inte hur många gånger jag fått höra "för att göra hårdrock behövs det riktiga musiker,för att göra hiphop behövs bara en dålig uppväxt" och jag är faktist riktigt less på det.
Jag är en allätare av rang, visst opera och dylikt faller mig kanske inte i smaken men bland alla genrer så hatar jag nog  ingenting.

Ta hiphop tillexempel, det har sin grund i soul,och är soul så olikt rock egentligen? fan musik är verkligen en gåta.
Sen undrar jag vilken slags uppväxt man fick om man lyssnar på riktigt sjuk death metal och bränner ner kyrkor, det är ingen fördom mot musiken, bara folket ikring den.
Ja för seriöst talat, om jag går på stan och bara tittar på folk, så kan jag lätt säga vilken genre som ligger närmast hjärtat på 8 av 10.
Vad styr vad, ändrar vi mode för musik eller är det så att man får en dyrköpt attityd tillsammans med senaste rockplattan?
isåfall är det sjukt vad musik kan göra med en person.
En del är helt overdressed, jag älskar hiphop rap tex, men för mig handlar det inte om bling bling och smycken. nåt enkelt i vardagen att relatera till? nej jag tar inte på mig färgglada kläder och säljer min själ till musiken, jag tar den med mig som en accesoar.

Klart jag har fördommar oxå,  emos tillexempel, what the hell? fråga vilken av dom som helst om en gemensam nämnare, ptjaa... för lite kärlek och marilyn manson, bra barn.. bra!

Jag tycker nästan all musik är fantastisk, riktigt tråkigt dock att det finns så många super talangfulla mäniskor som aldrig får nå ut med sina konstverk, i dagens samhälle gör man inte en demo och skickar till skivbolaget barn,man söker till IDOL!

Ingen kan förklara den mystiska makt musiken har över oss..
Den kan få håret att resa sig i nacken, tårarna att rulla ned för kinden - ett rus av rena och råa känslor utan det högre intellektets blockerande censur.
Musiken har varit med oss sen tidernas begynnelse, vi vet bara inte varför, eller hur den har uppstått - eller vad meningen med den egentligen är..


Kommentarer
Postat av: Johanna

"för att göra hårdrock behövs det riktiga musiker,för att göra hiphop behövs bara en dålig uppväxt", erkänn Stefan, jag vet att du har mer humor än så... ta det inte så hårt! :D

Hoppas allt är ok i övrigt.

/J

2009-11-09 @ 19:39:50
URL: http://excellencia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0